FI | EN
takaisin

Rohkeutta innostua muotoilusta ja virkistää ajattelua

Monet yritykset kiinnostuivat muotoiluajattelusta ja sen hyödyntämisestä bisneksen kehittämisessä Design Union Jyväskylän tapahtumissa 2020. Vuoden aikana keskisuomalaisille yrityksille järjestettiin 25 tapahtumaa, jotka keräsivät kaiken kaikkiaan 359 osallistujaa 125 eri organisaatiosta.

Ohjelma jatkuu keväällä 2021 ja tiedossa on mielenkiintoisia puheenvuoroja digitaalisen muotoilun, taiteen, pelillistämisen ja teollisen muotoilun teemoista. Jokaisessa webinaarissa pureudutaan aiheeseen liiketoiminnan haasteiden näkökulmasta ja tarjotaan konkreettisia vinkkejä yritysten hyödynnettäväksi.

Kevään 2021 Inspiroidu ja kehitä -webinaarit

11.2. Ajattelutavan muutos virkistää liiketoimintaa
Ilona Rista, Wood Artist

17.2. Kehitä ideasi tuotteeksi
Heikki Koivurova, Total Design Oy

24.3 Design thinking, teollinen muotoilu ja parempi asiakaskokemus
Maija Itkonen, Gold&Green Foods Ltd

Kaikki webinaarit on paketoitu osaksi kokonaisuutta, jonka avulla yritys saa hyödyllisiä työkaluja ja valmennusta muotoilulähtöisen kehittämisen aloittamiseen omassa organisaatiossa. Osallistumismaksuun 115 €/yritys (1-5 osallistujaa) sisältyy digitaalinen Design Management Tools -työkalupakki sekä erillinen hankevalmennuswebinaari, jossa opastetaan mm. ulkopuolisen rahoituksen hakemisessa.

2020 askelmerkkejä edelläkävijöiltä 

Kun Design Union Jyväskylän toiminta aloitettiin Keski-Suomessa vuoden 2020 alussa, tavoitteena oli auttaa yrityksiä paremmin ymmärtämään, miten muotoilun avulla voi kehittää liiketoimintaa ja mitä hyötyä siitä on. Ohjelmaan saatiin mukaan joukko eri alojen innostavia asiantuntijoita, joiden näkemyksistä on ollut hyötyä erilaisille toimijoille pienyrittäjistä isompiin organisaatioihin.

Inspiraatiotapahtumissa avattiin muotoilun asemaa yrityksen kilpailutekijänä eri teemojen kautta: palvelu-, tuote-, bisnes-, brändi-, tila- ja teollinen muotoilu. Luentosarjan aloitti vuosi sitten tammikuussa KONEen silloinen konsepti- ja muotoilujohtaja, nykyinen Head of KONE WORX, Timo Tiainen puheenvuorollaan "Design-lähtöinen, asiakaskeskeinen innovointi".

Kevään ja syksyn mittaan avartavia ja mielenkiintoisia puheenvuoroja kuultiin myös muilta inspiroivilta asiantuntijoilta, kuten Jonas Hakaniemi, Hakaniemi Design Company, Jari Palonen, Brande, Ari Pärnänen, Yöpuu Yhtiö, Aino Määttä, Sinituote, Vertti Kivi, Sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co, Heikki Koivurova, Total Design ja Sami Kuusisto, Brande.

Vuoden aikana useissa tapahtumiin osallistuneissa yrityksissä on herännyt kiinnostusta muotoilun hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassa. Osa on saanut ideoita uusista kehityssuunnista, osa on lähtenyt soveltamaan muotoiluajattelun periaatteita käytännössä ja muutama on käynnistänyt erillisen, muotoilulähtöisen kehittämisprojektin.

Design Union Jyväskylän tapahtumat ovat osa Arvonlisää muotoilusta -hanketta, joka toteutetaan yhteistyössä Keski-Suomen ELY-keskuksen (EAKR) kanssa.