Perheyrityksen pyörittäminen on aina taiteilua perinteiden vaalimisen ja uudistumisen välillä, vaikka yrityksen historia ei edes ulottuisi kovin kauas taaksepäin. Muotoilulla eri muodoissaan on molemmissa tehtävissä suuri rooli, oli kyseessä minkä alan yritys tahansa.
Arvoja ja tunteita korostavassa markkinaympäristössä yrityksen vuosirenkaat ovat valttikortteja, joista ammentaa jotain mitä aloittelevat kilpailijat eivät voi edes rahalla saada, nimittäin autenttisen tarinan. Kun sen ilmentyminen yrityksen brändissä, asiakaskokemuksessa, tuotteissa ja palveluissa toteutetaan nykyhetkeä heijastaen ja tulevaa ennakoiden, ollaan parhaimmillaan menestysreseptin äärellä.
Kuopiolainen Lasilinkki on esimerkki perheyrityksestä, joka on vuosikymmenien saatossa sekä uudistunut että pitänyt kiinni juuristaan. Kolmannen polven yrittäjä Essi Sundmanin otettua ohjat käsiinsä Lasilinkissä on tehty mm. brändiuudistus ja tuotekehitystä, osallistettu suomalaisia suunnittelijoita uusien mallistojen luomiseen, otettu käyttöön digitaalisia ratkaisuja ja monikanavaisuus sekä suunnattu kansainvälisiä markkinoita kohti.
Yrityksen ydin on kuitenkin yhä korjaus- ja rakennuslasituksissa, joista sen omistajasuvussa on kerrytetty kokemusta jo 1950-luvulta asti – sekä tietenkin moneen taipuvan lasin ympärille kietoutuvassa käsityöperinteessä.
Puheenvuorossaan Essi Sundman kertoo Lasilinkin ja oman tuotemerkkinsä ESSIS by Lasilinkin tarinan, sekä tuoreet kuulumiset niin Helsingin Habitare-messuilta kuin yrityksen Tukholman showroomin avajaisista.
DU it! -webinaarisarja tuotetaan yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Kuopion kaupungin ja Kuopion Rouvasväenyhdistyksen tukeman Luovien alojen kasvuohjelma -hankkeen kanssa.
Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan viimeistään torstaina 26.10.2023 klo 8.00 mennessä.