FI | EN
takaisin

 

Tarmo Thorström - luokanopettaja, käsityömestari, pitsinnyplääjä

 

Kuopion Muotoiluakatemian Säätiö jakoi vuodelle 2022 yhteensä 50 000 euroa apurahoja luovien alojen ammattilaisille. 

Apurahaa sai yhteensä kuusi muotoilijaa eri puolilta Suomea. Tässä haastattelusarjassa esittelemme kaikki apurahojen saajat ja tutustumme heihin sekä heidän töihin ja tulevaisuuden suunnitelmiin paremmin.

Esittelyvuorossa on luokanopettaja ja käsityömestari, pitsinnyplääjä Tarmo Thorström. Tarmo sai säätiöltä 6000 euroa nypläysvälineiden kehittämiseen.

 

Kuka olet, mitä teet ja miksi hait säätiön apurahaa?

Olen 38-vuotias, koulutuksiltani luokanopettaja ja käsityömestari. Työni vaihtelevat opetus- ja kulttuuripuolten alueella. Tavoitteena on tehdä itsensä työllistämisestä pysyvämpi muoto ja yhdistää siihen erikoisosaamiseni pitsinnypläyksen maailmasta. Olen jo vuosia tehnyt erilaisia teknisiä tuotekehittelyjä nypläysvälineiden ja -menetelmien suhteen ja nyt haluan kaupallistaa osaamiseni. Tuotekehittelyssä on vielä sarkaa kynnettävänä ja sitä ei ole mahdollista tehdä ilman resursseja, joten hain apurahaa edistyäkseni sillä saralla.

 

Miten ja milloin olet alunperin kiinnostunut käsitöistä/pitsinnypläyksestä? 

Pitsinnypläys tuli elämääni vahingossa. Olen luonteeltani utelias joka suuntaan, myös tutustumaan niihin asioihin jotka eivät varsinaisesti ole kiinnostuksenkohteitani. Kesällä 2005 olin täydellisenä ummikkona Rauman Pitsiviikon näyttelyihin tutustumassa. Ensimmäisessä näyttelyssä ajauduin juttusille 80-vuotiaan mestarinyplääjän kanssa. Rupattelun lopputuloksena hän tarjoutui opettamaan minulle nypläystä ja minä uteliaana otin tarjouksen vastaan. Voisi siis sanoa, että tilaisuus tekee nyplääjän. Tai ainakin sattuma.

Käsillä tekeminen itsessään on ollut minulle luontainen tapa elää jo lapsuudesta saakka. Mutta ennen yliopisto-opintojani olin pitäytynyt lähinnä puu- ja elektroniikkatöissä. Opettajaopintojeni myötä oli opiskeltava ja opeteltava myös tekstiilityön sisältöjä, mutta en kokenut sitä pahaksi vaan olin kiinnostuneena oppimassa jotain miunlle täysin uutta.

 

Millainen on työ-/ koulutustaustasi?

Lukion jälkeen menin opettajankoulutuslaitokseen luokanopettajaksi opiskelemaan. Keväällä 2005 päätin erikoistua tekstiilisisältöisiin käsitöihin, koska se oli heikoin alueeni luokanopettajan opetustehtävistä. Koin, että kyetäkseni työskentelemään tulevassa ammatissani minun velvollisuuteni oli petrata erityisesti niitä aineita, joissa olin surkea. Sain sivuaineoikeuden käsityötieteeseen, jonka oli määrä alkaa syyslukukaudella 2005. Ja kuinka ollakaan, pitsinnypläys sattui astumaan elämääni juuri ennen näiden käsityöopintojen alkua, joten syksystä 2005 käsityöt täyttivät elämäni toden teolla.

Yliopiston jälkeen menin ammattikouluun, mutten perustutkintoa suorittamaan. Valmistuin 2019 käsityömestariksi, tiettävästi ensimmäisenä ihmisenä sisältöalueenaan pitsinnypläys. Koulutukseni puolesta lienen siis pitsinnypläyksen auktoriteetti Suomessa.

Työhistoriani on sellaista sillisalaattia, ettei siitä kannata hirveästi jaaritella. Mukaan mahtuu puu- ja rakennustarvikemyyntiä, oikolukua, nuorisotyötä ja sitten toki myös varsinaista ammattiani eli opettamista, jota olen tehnyt esi- ja perusopetuksessa, ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa, yliopistossa ja kansalaisopistossa. Suomen koulutusjärjestelmistä ainoastaan lukiossa en ole ollut töissä, joten opetusmaailma kokonaisuutena on hyvin tuttua.

 

Inspiraation lähteet ja mistä ammennat luovuutta?

Imen ideoita ja inspiraatiota kaikkialta. Kliseisesti voin sanoa, että luonto innoittaa, mutta se painottuu enemmän taiteelliselle puolelle. Sen sijaan näissä teknisissä tuotekehitysjutuissa tutkin muiden alojen teknisiä saavutuksia ja kehityskulkuja ihaillen ja niistä ideoita ammentaen.

Avainasemassa on pitää silmät jatkuvasti auki ja pohtia uusia asioita kohdatessa, että mitä minä tästä voin oppia.

 

Esikuvasi tai kiinnostuksen kohteet?

Nyt tämä kuulostaa mahtipontiselta, mutta Leonardo da Vinci on tietyllä tapaa esikuvani. Tai laajemmin sanoisin, että renessanssiajan yleisnero, siis keksijä-taiteilija-tutkija. Sellainen koen olevani. Minä teen keksintöjä, taidetta ja tutkin jatkuvasti asioita.

En pidä poteroitumisesta, vaikka tiedän että joillain alueilla on pakko rajata aihealuetta, jotta siihen pääsee tarpeeksi syvälle ja tekemään niitä läpimurtoja. Onnekseni en ole kvanttimekaniikan tutkija, niin voin suhteellisen vapaasti jatkaa vaelteluani uusien aiheiden poluilla.

 

Päiväsi tänään?

Kahvia, kakkavaippoja, työtä, työtä, työtä... Täyttä elämää, jossa perhe ja työ varmistavat, ettei vapaa-ajanongelmia ole kun vapaata aikaakaan ei ole.

 

Mitä työstät juuri nyt?

Työn alla on aivan liian monta asiaa yhtäaikaisesti, tämä on ongelmani. Pitäisi osata välillä lykätä asioita odottamaan ja tehdä yksi asia kerrallaan loppuun. Mutta hieman avatakseni asiaa, niin osa-aikaisten päivätöiden ohella suunnittelen tulevaa yksityisnäyttelyäni, teen nypläysvälineiden tuotekehitystyötä, jota en valitettavasti voi kovin paljoa avata tässä vaiheessa, ja sitten myös omia teoksiani, joista osa on samalla tuotekehityksen testikappaleita mutta myös itsenäisiä teoksia.

 

Käsityötrendit vuonna 2022?

Yleisesti en käsityötrendeistä tiedä, mutta minulla on pitsinnypläyksen suhteen sellainen kutina, että suunta on isoon kokoluokkaan, eli juuri siihen mitä itse olen viime vuosina työstänyt kovasti. En sitten tiedä kuinka paljon oma toimintani on innoittanut muita ja kuinka paljon kyse on sattumasta.

 

Mitä toivot tulevalta vuodelta töiden suhteen? 

Toivon, että vuonna 2022 työskentelen päätoimisesti yrittäjänä.

 

Unohtumattomin kokemuksesi urasi aikana?

Eteläafrikkalaisen Pierre Fouchén töihin tutustuminen muutti maailmani siitä, miten nypläystä voi käyttää kuvalliseen ilmaisuun. Kanadalainen Veronika Irvine puolestaan räjäytti tajuntani nypläyksen matemaattisella mallinnuksellaan, jonka yksi sovellus on algoritmipohjaiset pitsipohjat, joita itsekin nykyään käytän osana suunnittelutyötäni.

 

Mihin suuntaan haluaisit alan kehittyvän?

Toivoisin näkeväni lisää uusia harrastajia, jotka lähtisivät minun laillani viemään vanhaa tekniikkaa uusille urille, perinteitä unohtamatta. Ilman perinnettä ei ole tulevaisuutta, mutta jos kahliudutaan vain perinteeseen, niin silloin näköalattomuus tuhoaa.

Nypläys on tekniikkana aivan fantastinen, sitä voi käyttää vaikka mihin! Sillä voi valmistaa käyttöesineitä, sitä voi käyttää taiteelliseen ilmaisuun ja sitten on toki olemassa perinnemaailma.

Nyplätyn pitsin rakenne viehättää matemaatikoitakin, jolloin sekin voi olla sytyke harrastamiselle, nypläys on lopulta vain algoritmeja! Siis melkein jokaiselle jotain!

 

https://instagram.com/tarmot

https://www.facebook.com/thorstrom.tarmo

Pilvilinnanväylä / Flight of Fancy

Video: Pilvilinnanväylä by Suzanne Morlock, Glenn Messersmith & Tarmo Thorström

Tarmo on suunnitellut ja valmistanut teoksen pitsiosan. Pitsiosan tekeminen ei olisi onnistunut perinteisin menetelmin, vaan se on samalla yksi osoitus Tarmon tuotekehitystyöstä.

 

Henkilökuvat: Hans Lehtinen